Combinația de vitamina D cu vitamina K – beneficii și recomandări

30 mai 2023

Consumate simultan, Vitamina D și vitamina K fac o echipă excelentă. Nu este greșit nici ca cele două să se consume separat, însă, de obicei, carențele de vitamina D și vitamina K apar împreună, drept pentru care, medicii recomandă combinarea suplimentelor. Ceea ce au în comun, conform specialiștilor, este efectul pozitiv asupra sistemului scheletic, ambele vitamine fiind implicate în dezvoltarea și menținerea sănătății metabolismului osos. Mai ales în cazurile de osteoporoză, rețetele prescrise includ combinarea suplimentelor de vitamina D cu vitamina K, pe o perioadă de cel puțin 3 luni.

Insuficiența vitaminei D a fost asociată cu factori de risc cardiovascular, ca obezitatea și sindromul metabolic, precum și cu boli cardiovasculare, cum sunt angina pectorală, insuficiența coronariană, infarctul miocardic sau atacurile ischemice tranzitorii. Deși inițial a fost recunoscută pentru beneficiile sale antihemoragice, actualmente, se consideră că vitamina K este implicată într-o varietate de procese fiziologice. În afară de rolul său esențial în activarea proteinelor coagulării, vitamina K contribuie și la reglarea conținutului tisular de calciu, datorită efectelor sale antiinflamatorii, anticanceroase și antioxidante.

Vitamina D este esențială pentru buna functionare a sistemului cardiovascular. Deficitul de vitamina D încă din perioada copilăriei este asociat cu cardiomiopatia și insuficiența cardiacă congestivă. În cazul adulților, nivelul scăzut de vitamina D determină apariția insuficienței cardiace congestive. Combinația de vitamina D cu vitamina K este benefică atât pentru sănătatea oaselor, în principal datorită efectului sinergic al acestora, cât și pentru coagularea sângelui și menținerii oaselor sănătoase. Mai mult, ajută la protejarea corpului, la absorbția calciului și, de asemenea, susține sănătatea oaselor, a dinților și a mușchilor. Dozarea în comun îmbunătățește efectul fiecăruia dintre vitamine. Vitamina D controlează absorbția calciului la nivelul sângelui, în timp ce vitamina K se asigură că, pe de-o parte, acesta ajunge acolo unde este nevoie în organism, iar, pe de altă parte, că nu se depune în zone în care poate fi dăunător: artere, rinichi, inimă și alte organe.

În lipsa acesteia, calciul în exces ajuns în sânge se poate depune pe vasele de sânge, formând periculoasele plăci de aterom. Prin urmare, am putea avea cel mai sănătos stil de viață și totuși să fim expuși riscului de a dezvolta boli cardiovasculare, dacă nu echilibrăm surplusul de vitamina D cu administrarea vitaminei K. Este esențial de reținut însă faptul că, dacă ne dorim suplimentarea cu vitaminele D și K, trebuie să începem cu testarea nivelului existent, inclusiv a celui de calciu. Refacerea analizelor o dată la 3 luni este ideală, până se ating valorile optime. Apoi se recomandă dozele de întreținere, pe baza unui sistem de refacere a analizelor de două ori pe an.

Așadar, consultă medicul, pentru a afla care este necesarul organismului tău și nu neglija adoptarea unei alimentații cât mai bogate în vitamine și nutrienți, pe lângă consumul de vitamina D și vitamina K. Un stil de viață echilibrat este și va rămâne mereu cheia unui organism sănătos, pregătit pentru orice provocare și orice potențială afecțiune – fie ea mai gravă sau mai puțin îngrijorătoare.

Citește alte articole