Insomnia – Ce este, cum se manifestă și cum o putem preveni

10 ianuarie 2024

Somnul este esențial pentru sănătatea și starea de bine a tuturor, indiferent de vârstă. Tulburările de somn sunt în continuă creștere în multe țări de pe glob, iar nediagnosticarea la timp a acestora, precum și lipsa unui tratament adecvat pot avea consecințe grave pe termen mediu și lung.

Insomnia este considerată afecțiunea secolului XXI – o problemă cu care se confruntă din cei mai în ce mai mulți adulți, dar și adolescenți și vârstnici. Aceștia fie adorm foarte greu, fie nu reușesc să rămână adormiți mai mult de o oră de la momentul în care au pus capul pe pernă.

Poate fi împărțită în două categorii:

  • Primară – dificultatea de dormi nu este asociată în mod direct unor afecțiuni medicale;
  • Secundară – tulburările de somn sunt rezultatul unor probleme de sănătate, tratamentelor medicamentoase sau folosirii a diverse substanțe.

Cele mai comune cauze ale acestei afecțiuni sunt:

  • Bolile mintale (depresia, anxietatea generalizată, sindromul de stres post-traumatic, tulburarea bipolară, schizofrenia, Alzheimer, boala Parkinson);
  • Afecțiunile fizice (astmul, insuficiența cardiacă, problemele musculare sau articulare, incontinența urinară, prostata mărită, sindromul de apnee în somn, sindromul picioarelor neliniștite);
  • Efecte secundare ale unor medicamente (antidepresive, antiinflamatoare, betablocante, steroizi);
  • Tulburări hormonale;
  • Stresul;
  • Consumul excesiv de cofeină, alcool sau nicotină;
  • Temperaturile prea ridicate sau prea scăzute din camera de somn;
  • Schimbarea bruscă a ritmului circadian.

Conform Academiei Americane de Medicină a Somnului, persoanele care au divorțat recent, care și-au pierdut partenerul de viață sau care se confruntă cu probleme financiare sunt mai predispuse la insomnii. Astfel de evenimente majore se numără printre principalele cauze ale apariției insomniei acute.

În general, simptomele resimțite de către pacienții care suferă de insomnie sunt:

  • Dificultatea de a adormi;
  • Trezirile nocturne dese;
  • Somnul agitat;
  • Stările de iritabilitate, anxietate, depresie;
  • Dificultatea de concentrare pe timpul zilei;
  • Oboseală permanentă;
  • Migrene;
  • Probleme gastrointestinale;

Schimbarea stilului de viață este aspectul cel mai important atunci când vine vorba de tratarea insomniei, pe termen lung. Fie că vorbim de adulți, adolescenți sau vârstnici, este absolut necesar ca aceștia să respecte, pe cât posibil, un program de somn de opt ore pe noapte. Atunci când medicul nu poate depista un motiv clar care a dus la instalarea insomniei, se pot prescrie medicamente ca măsură temporară pentru ameliorarea simptomelor.

Pentru a preîntâmpina, pe cât posibil, instalarea și dezvoltarea insomniei, specialiștii recomandă să se țină cont de respectarea unei diete bogate în nutrienți și vitamine, precum și de amenajarea propice a spațiului de dormit. Mai mult, cu cel puțin o oră înainte de culcare, este important să se evite folosirea dispozitivelor electronice – cea mai bogată și nocivă sursă de lumină albastră. În plus, temperatura din încăperea în care se doarme trebuie să fie una potrivită – nici prea mare, nici prea mică, iar zgomotele de fundal să fie eliminate complet.

Insomnia nu este doar o problemă a somnului, ci o afecțiune care poate afecta grav starea emoțională a pacienților, productivitatea și calitatea vieții acestora. De aceea, tratarea la timp, în mod corespunzător, este deosebit de importantă. În funcție de modul de manifestare și de gravitatea simptomelor, specialiștii vor recomanda cele mai bune metode de a combate inamicul somnului.

Citește alte articole